PPKKM-KDN

Thursday, July 15, 2010

Open Water Diving @ Pulau Tioman

     Setelah menunggu selama setahun, akhirnya saya dinobatkan sebagai pemegang lesen 'Open Water Diving' daripada PADI. Pengalaman serta pengajaran yang diterima sepanjang kursus 4 hari 4 malam di Pulau Tioman tersebut tidak akan dilupakan serta sebagai permulaan bagi meningkatkan tahap diri sendiri dalam dunia skuba ini.
     Perjalanan dari Jeti Mersing, Johor yang memakan masa menaiki feri selama 2 jam memberi peluang bagi menikmati pemandangan yang sangat indah sepanjang perjalanan. Feri yang menghantar penumpang ini akan berhenti di beberapa tempat di sekitar Pulau Tioman mengikut destinasi pengunjung.

( Pemandangan dari Jeti Salang )

( Pemandangan dari Jeti Salang )

     Puteri Salang Resort merupakan tempat penginapan yang dipilih oleh penganjur latihan ini. Walaupun terletak jauh dari persisiran pantai, sekitar kawasannya amat tenang dah jauh dari kesibukan pengunjung serta keindahannya amat mengagumkan kami yang baru pertama kali menjejakinya. Terdapat beberapa jenis chalet yang disediakan mengikut jumlah pengunjung dan mereka boleh memilih untuk chalet yang mempunyai sistem penyaman udara ataupun tidak (kipas). Harga yang ditawarkan juga amat berbaloi mengikut klasifikasi chalet yang disewakan bermula dari serendah RM 75*.

( Puteri Salang Resort )


     Kesemua peralatan menyelam disewa daripada Fisherman Divers yang merupakan salah satu pusat yang menyediakan peralatan skuba di sini.

     Sebelum memulakan selaman, Instruktur membuat penerangan mengenai peralatan yang digunakan sepanjang selaman.

( Bergambar kenangan bersama 'Dive Chief' Kamarul Arifin Zainal )

( Dari kiri, Icy, Khamarul @ Dive Chief, Safuan @ Dive Master, Ah Cong, Azzat, Pok Che & Faiz )


( Praktikal membuka & memasang BCD di dalam air )

( Ujian keapungan )


( Kelas praktikal diadakan di dalam air )

( Ujian berkongsi oksigen @ out of air bersama buddy )

     Selesai ujian praktikal di dalam air, kami dibawa bersiar-siar di sepanjang laluan pulang ke bot hingga ke kedalaman 17 meter kedalaman.





No comments:

Post a Comment